KONCEPCJA PRACY MIEJSKIEGO PRZEDSZKOLA NR 1 W OŁAWIE
Wizja placówki
Każde dziecko jest dla nas ważne!
Wciąż dbamy i dokładamy wiele starań, aby nasze przedszkole było przyjazne dzieciom, rodzicom i środowisku. Zrobimy wszystko, żeby każdy nasz wychowanek czuł się dobrze i bezpiecznie. Wszystkie dzieci traktujemy w sposób indywidualny i podmiotowy. Pomagamy im poznać swoje możliwości i tworzymy odpowiednie warunki rozwoju. Uczymy być samodzielnymi, twórczymi i otwartymi na nowe doświadczenia. Jest to gwarancją sukcesu na starcie w dorosłość.
Charakterystyka przedszkola
Miejskie Przedszkole nr 1 w Oławie jest integralną częścią Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 1 w Oławie wraz ze Szkołą Podstawową nr 8 im. gen. Karola Rolow Miałowskiego. Siedzibą Zespołu Szkolno-Przedszkolnego jest kompleks budynków przy ul. Jarosława Iwaszkiewicz 11. Placówka zlokalizowana jest w centrum dużego osiedla mieszkaniowego. Wokół placówki znajdują się ogrodzone tereny zielone, boiska szkolne, boisko „Orlik” oraz place zabaw wyposażone w sprzęt do zajęć i zabaw ruchowych. Dzieci uczęszczające do przedszkola zamieszkują głównie jego okolice. Organem prowadzącym jest Gmina Miasta Oława. Nadzór pedagogiczny nad Zespołem sprawuje Kuratorium Oświaty we Wrocławiu. Dyrektorem Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 1 w Oławie jest mgr Barbara Jarocka. Nad sprawnym funkcjonowaniem Miejskiego Przedszkola nr 1 czuwa wicedyrektor Zespołu mgr Barbara Orzechowska.
Przedszkole czynne jest codziennie w godzinach: od 6.00 do 17.00 ( 11 godzin). Prowadzi nieodpłatną działalność wychowawczo-dydaktyczną w zakresie wychowania przedszkolnego w wymiarze 5 godzin dziennie (od 8.00 do 13. 00), pozostały czas jest odpłatny i wynosi 1 zł za każdą rozpoczętą godzinę (wysokość opłaty regulują odrębne przepisy). Realizacja podstawy programowej odbywa się przez cały czas pobytu dziecka w placówce. Dzieci w ciągu dnia spożywają trzy posiłki korzystając z wyznaczonej i specjalnie wyposażonej dla młodszych dzieci stołówki szkolnej.
Procesem opieki, wychowania i kształcenia objętych jest około 200 dzieci w wieku od 3 do 5 lat, podzielonych na 8 oddziałów: 2 grupy dzieci 3-letnich, 1 grupa 3-4 -latków, 2 grupy dzieci 4-letnich i 3 grupy dzieci 5-letnich.
Obecnie przedszkole zatrudnia 25 pracowników: 17 nauczycielek (w tym wicedyrektor, logopeda i pedagog specjalny) oraz 8 osób personelu pomocniczego. Wszystkie nauczycielki posiadają wykształcenie kierunkowe, zgodne z rodzajem wykonywanych zajęć i legitymują się stopniem magistra. Wśród pracujących 9 nauczycielek posiada stopień nauczyciela dyplomowanego, 4 osoby mianowanego, 4 osoby są nauczycielami początkującymi. Cały personel pedagogiczny uczestniczy w ustawicznym doskonaleniu zawodowym, korzystając z różnorodnych jego form.
Baza przedszkola
- Placówka posiada 8 sal dydaktycznych bogato wyposażonych w zestawy pomocy dydaktycznych, tablic interaktywnych, gier, ciekawych planszy, pięknych zabawek, kolorowych klocków, podręcznych biblioteczek oraz mebli dostosowanych do wzrostu dzieci;
- Szatnie dla każdej grupy na terenie przedszkola;
- Mała sala do zajęć logopedycznych oraz pracy indywidualnej;
- Ogólniedostępna Przedszkolna Biblioteka;
- Centrum Dydaktyczne bogato wyposażone w nowoczesne pomoce dydaktyczne;
- Ogród przedszkolny wyposażony w przyrządy do ćwiczeń i zabaw na świeżym powietrzu oraz część do zajęć praktycznych (każda grupa prowadzi swój ogródek);
- Dostęp do sali gimnastycznej;
- Pokój nauczycielski wyposażony w kserokopiarkę, laptopa oraz drukarkę;
- Pomieszczenie socjalne dla personelu pomocniczego.
Przedszkole jest bajeczne i kolorowe. W salach zorganizowane są kąciki tematyczne: czytelniczy, przyrodniczy, kuchenny, sklep, teatrzyk kukiełkowy. Organizowane są również kąciki okazjonalne: poczta, apteka, kącik obserwacji przyrodniczych. Nasza placówka ma dobrą opinięw środowisku lokalnym. Dobra baza, estetyka pomieszczeń przedszkolnych oraz skuteczna promocja wychowania przedszkolnego dopełnia działania wychowawczo-dydaktyczne i wpływa na wysoką ocenę. Na stronie internetowej Miejskiego Przedszkola nr 1 znajdują się najciekawsze wydarzenia z życia przedszkola oraz film promujący nasze działania.
Dotychczasowe osiągnięcia
- bardzo dobrze wykwalifikowana kadra pedagogiczna;
- czas pracy przedszkola dostosowany do potrzeb rodziców ( od 6.00 do 17.00);
- szeroka oferta niepłatnych zajęć dodatkowych rozwijających zainteresowania i uzdolnienia dzieci: muzyczne, plastyczne, teatralne, integracyjne, matematyczne, logorytmiczne;
- opracowanie i realizacja programów i projektów własnych nauczycielek przedszkola: „Mali ekolodzy”, „Bezpieczny przedszkolak”, „Przedszkolak autorem”, „Wesoła matematyka”, „Dni przyjaźni z książką-od autora do czytelnika”, „Małe podróże po Europie”, „Laboratorium Przedszkolaka”, „Nasz bohater”, „Domowi ulubieńcy”;
- przeprowadzanie badań przesiewowych pod kątem wad wymowy z udziałem specjalisty logopedy;
- zajęcia terapeutyczne;
- comiesięczne konsultacje dla rodziców;
- opracowanie i realizacja programów adaptacyjnych dla dzieci nowoprzyjętych oraz dzieci 5-letnich;
- wysoki poziom organizowanych imprez okolicznościowych a także zajęć otwartych dla rodziców;
- bardzo dobrze funkcjonująca „Biblioteka Przedszkolna”;
- pedagogiczne wsparcie rodziców – prowadzenie „Kącika porad i rozwiązywania trudnych zagadnień pedagogicznych”;
- udział w konkursach zewnętrznych;
- aktywny udział w imprezach międzyprzedszkolnych;
- bardzo wysoki poziom organizacji przeglądów i konkursów międzyprzedszkolnych: „Przegląd interpretacji poezji dziecięcej”, „Turniej wiedzy o Ruchu Drogowym”, konkurs ekologiczny „Podróż po Ekolandii”, „Festiwal piosenki anglojęzycznej”, „Turniej wiedzy o ojczyźnie”;
- udział w akcjach charytatywnych na terenie miasta;
- udział w akcjach ogólnopolskich: „Góra grosza”, „I Ty możesz zostać Świętym Mikołajem”, „Mam marzenie”;
- realizacja licznych projektów i programów ogólnopolskich: „Cała Polska czyta dzieciom”, „Dodaj język polski do ulubionych”,„Kubusiowi przyjaciele natury”, „Rosnę śpiewająco”;
- promowanie zdrowego stylu życia, aktywny udział i realizacja celów ogólnopolskich programów i projektów dotyczących tego zagadnienia: „Akademia Zdrowego
Przedszkolaka”, „Akademia Aquafresh”;
- aktywna współpraca z partnerami przedszkola m. in. z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, Policją, Strażą Miejską, Strażą Pożarną, Miejską Biblioteką;
- współpraca i wymiana doświadczeń z placówkami przedszkolnymi w mieście;
- współpraca z nauczycielami kształcenia wczesnoszkolnego oraz wychowania przedszkolnego w Szkole Podstawowej nr 8 w Oławie;
- organizacja wycieczek i spotkań z przedstawicielami różnych zawodów;
- bardzo dobra współpraca z rodzicami, angażowanie ich w prace na rzecz przedszkola;
- integracja środowiska rodzinnego i przedszkola poprzez wspólną organizację i udział w teatrzykach, projektach, zajęciach otwartych oraz kiermaszach i festynach.
Promocja placówki
- prezentowanie życzliwej postawy wobec petentów placówki przez wszystkich pracowników przedszkola;
- dbałość o estetykę wnętrz przedszkola;
- prowadzenie i prezentacja kroniki przedszkola;
- organizacja uroczystości i imprez międzyprzedszkolnych oraz zajęć otwartych;
- prezentacja wydarzeń mających miejsce w przedszkolu w lokalnych mediach;
- dbałość wszystkich pracowników placówki o dobrą opinię przedszkola w środowisku lokalnym;
- uaktualnianie strony internetowej;
- stworzenie folderu promującego przedszkole i wychowanie przedszkolne;
- zabieganie o notatki prasowe dotyczące istotnych wydarzeń z życia przedszkola;
- udział w akcjach charytatywnych na rzecz środowiska lokalnego.
Cele i kierunki realizacji koncepcji pracy przedszkola
- Stwarzać warunki rozwoju dzieciom o zróżnicowanych możliwościach i umiejętnościach. Diagnozowanie i rozwijanie „inteligencji wielorakich” dzieci poprzez obserwację i określenie umiejętności, potrzeb dzieci oraz analizę wytworów działalności dziecięcej. Poszerzenie oferty zajęć zgodnie z potrzebami dzieci.
- Kształtować czynności intelektualne dzieci niezbędne w codziennym życiu i dalszej edukacji oraz wspomagać w rozwijaniu uzdolnień. Dostosowanie wyposażenia sal do potrzeb rozwijania potencjału dzieci. Umożliwienie wychowankom swobodnego wyboru aktywności zabawowej. Realizacja programów i projektów ogólnopolskich i autorskich.
- Kształtować postawy „zdrowego i bezpiecznego stylu życia”. Kształtowanie postaw sprzyjających odpowiedzialności za własne bezpieczeństwo. Realizowanie programu profilaktyki przedszkola. Udział w ogólnopolskim programie „Akademia Zdrowego Przedszkolaka”. Aktywny udział w autorskim programie „Bezpieczny Przedszkolak”. Poszukiwanie innowacji pedagogicznych. Rozwijanie postaw asertywnych. Wsparcie dzieci niepełnosprawnych - adaptacja w środowisku lokalnym, ścisła współpraca z odpowiednimi instytucjami.
- Kształtować u dzieci odporność emocjonalną oraz umiejętność radzenia sobie w sytuacjach nowych i trudnych. Wykorzystywanie naturalnych sytuacji do rozpoznawania i radzenia sobie przez dzieci z emocjami. Stosowanie bajek w rozpoznawaniu i nazywaniu emocji. Aktywny udział w autorskim projekcie „Nasz bohater”- autoprezentacja hobby. Liczny udział w konkursach, przeglądach, imprezach i uroczystościach przedszkolnych i międzyprzedszkolnych.
- Rozwijać u dzieci „optymistyczne cechy charakteru”. Opowiadanie i redagowanie z wychowankami „optymistycznych bajek”. Przybliżanie dzieciom „Praw dziecka”.
- Rozwijać umiejętności społeczne, które warunkują poprawność relacji interpersonalnych. Opracowanie z dziećmi „Ustawy o zachowaniu się” w przedszkolu i poza nim. Modyfikowanie „systemów motywacyjnych” zgodnie z możliwościami i potrzebami dzieci.
- Poszerzać wiedzę o świecie społecznym, przyrodniczym, technicznym. Rozwijać umiejętność logicznego rozumowania. Sumienna realizacja podstawy programowej. Kontynuacja programów i projektów ogólnopolskich i autorskich. Poszukiwanie nowej, ciekawej oferty edukacyjnej.
- Wprowadzać dzieci w świat sztuki oraz rozwijać umiejętność prezentowania obserwowanej rzeczywistości, odczuć poprzez różne formy ekspresji artystycznej. Umożliwienie dzieciom swobodnego wyboru aktywności. Realizacja programów autorskich: „Zaczarowany ołówek”, „Spotkania z piosenką”, program zajęć teatralnych. Kontynuowanie i rozszerzenie udziału w konkursach i kampaniach społecznych. Podjęcie współpracy z lokalnymi animatorami kultury i sztuki.
Zadania wychowawcze nauczycieli
- systematycznie poszerzać zakres swoich kompetencji wychowawczych, zwłaszcza umiejętności skutecznej komunikacji interpersonalnej,
- tworzyć bezpieczną dla dzieci atmosferę wzajemnego szacunku i zaufania warunkującą zdrowie psychiczne i fizyczne,
- stosować metody wychowawcze wzmacniające pozytywne zachowania dzieci oraz eliminować zachowania niepożądane zgodnie z obowiązującymi w przedszkolu zasadami,
- ściśle współpracować z rodzicami dzieci w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
Istota procesów zachodzących w przedszkolu i ich efekty
- 1. Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola
- Przedszkole osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa i miasta.
- Działania przedszkola nastawione są twórczy rozwój dzieci, nabywanie przez nie wiadomości i umiejętności poprzez działanie i doświadczanie.
- Realizowany jest program wychowawczy uwzględniający system wzmacniania pozytywnych zachowań dzieci.
- 2. Procesy zachodzące w przedszkolu
- W przedszkolu opracowana i wdrożona jest oferta zajęć zawierająca nowatorskie rozwiązania i formy pracy z dzieckiem.
- Przedszkole zapewnia każdemu dziecku możliwość realizacji własnych pasji, zainteresowań.
- W przedszkolu opracowano system diagnozowania wiadomości, umiejętności i możliwości dzieci. Wychowankom udzielana jest pomoc w wyrównywaniu szans edukacyjnych i rozwoju w ich własnym tempie.
- 3. Metody pracy w przedszkolu:
- Metody czynne: metoda samodzielnych doświadczeń, kierowania własną działalnością, metoda zadań stawianych dziecku oraz metoda ćwiczeń utrwalających.
- Metody oglądowe: obserwacja i pokaz, osobisty przykład nauczyciela oraz udostępnianie sztuki tzn. dzieła plastyczne, przedstawienia teatralne, ilustrowane artystycznie utwory literackie, koncerty muzyczne.
- Metody aktywizujące.
- Metody projektu.
- Metody słowne: rozmowa, opowiadania, zagadki, objaśnienia, instrukcje, metody żywego słowa, sposoby społecznego porozumiewania się.
- Techniki twórczego myślenia.
- Twórcze metody aktywności ruchowej K. Orffa i R.Labana.
- Metoda prof. E.Gruszczyk-Kolczyńskiej – „Dziecięca matematyka”.
- Ruch Rozwijający Weroniki Sherbone.
- Opowieść ruchowa.
- Gimnastyka ekspresyjna.
- Gimnastyka rytmiczna.
- Pedagogika zabawy.
- Metoda Dobrego Startu.
- Relaksacja.
- Bajkoterapia.
- Zabawy paluszkowe.
- 4. Formy pracy:
- Praca z całą grupą.
- Praca indywidualna.
- Praca w małych zespołach.
- Zajęcia otwarte z rodzicami.
- Zabawy dowolne i kierowane.
- 5. Współpraca z rodzicami
Cele:
- Dążenie do jednolitości działań dydaktyczno-wychowawczych zapewniających wszechstronny rozwój dziecka.
- Nawiązanie dobrego kontaktu z rodzicami.
- Zapoznawanie na bieżąco z realizowanymi w przedszkolu planami, programami, tematami kompleksowymi.
- Przekazywanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu.
- Przekazywanie informacji o stanie gotowości szkolnej dziecka.
- Przekazywanie porad i wskazówek od nauczycieli i specjalistów (logopeda).
- Wzmacnianie więzi rodzinnych i relacji międzypokoleniowych.
- Zaangażowanie rodziców w prac na rzecz przedszkola.
- Podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców poprzez spotkania i szkolenia ze specjalistami.
- Ukazanie przedszkola jako placówki aktywnej, realizującej oczekiwania rodziców.
- Promowanie placówki i wychowania przedszkolnego w środowisku lokalnym.
Formy współpracy z rodzicami:
- Zebrania ogólne z rodzicami i Radą Rodziców.
- Zebrania grupowe.
- Zajęcia adaptacyjne.
- Konsultacje indywidualne.
- Prowadzenie „Kącika porad i rozwiązywania trudnych zagadnień pedagogicznych”.
- Wystawy prac dziecięcych.
- Organizacja dni otwartych i zajęć z udziałem rodziców.
- Organizacja szkoleń, warsztatów integracyjnych dla rodziców.
- Organizacja uroczystości, koncertów, inscenizacji, konkursów.
- Włączanie rodziców do organizacji uroczystości przedszkolnych.
- Wycieczki.
- Udział w ankietowaniu pracy przedszkola.
- Angażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola i poszczególnych grup.
- 6. Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym
Współpraca z innymi placówkami oświatowymi:
- Przedszkolaki uczestniczą w przeglądach, konkursach, festiwalach wspólnie z dziećmi z innych placówek.
- Zapraszanie koleżanek z innych placówek na wspólne szkolenia, warsztaty oraz w celu wymiany doświadczeń.
- Badanie losów absolwentów.
- Spotkania integracyjne grup przedszkolnych z grupami szkolnymi oraz klasami I ze Szkoły Podstawowej nr 8 w Oławie.
Współpraca z innymi instytucjami:
- Urzędem Miasta Oława.
- Ośrodkiem Kultury w Oławie.
- Komendą Powiatową Policji w zakresie bezpieczeństwa.
- Strażą Pożarną w zakresie bezpieczeństwa.
- Miejską Biblioteką Publiczną.
- Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną.
- Szpitalem w Oławie.
- Szkołą Muzyczną I stopnia w Oławie.
- Schroniskiem dla zwierząt.
- Nadleśnictwem Oława.
- Lokalnymi sponsorami.
- Telewizją kablową w Oławie.
- Gazetą Powiatową.
Misja placówki
Ideą działania naszego przedszkola jest skoncentrowanie się na indywidualnym twórczym rozwoju dziecka, z uwzględnieniem jego aktywności w sferze fizycznej, poznawczej, emocjonalnej i społecznej. Jesteśmy placówką otwartą na potrzeby i zainteresowania dziecka. Wspieramy jego aktywność i kreatywność, pomagamy w rozwoju jego talentów, wspieramy w pokonywaniu trudności i barier. Promujemy zdrowy i aktywny tryb życia, w zgodzie ze sobą i środowiskiem.
Nasze przedszkole to miejsce, w którym panuje pozytywny klimat – dzieci chętnie do nas przychodzą i znakomicie się tu czują. Zapewniamy dobrze zorganizowane, atrakcyjne zajęcia w bogato wyposażonym, estetycznym i bezpiecznym otoczeniu. Nasze przedszkole zabiega o partnerstwo z rodziną w wychowywaniu dziecka.
Dziecko w naszym przedszkolu:
- czuje się bezpiecznie, jest optymistyczne, wesołe, otwarte,
- jest akceptowane takie, jakie jest,
- ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiągania sukcesu,
- jest ciekawe poznawczo i aktywne twórczo, kreatywne, chętnie podejmuje nowe wyzwania,
- uczy się dostrzegać swoje mocne strony, buduje pozytywny obraz samego siebie,
- poznaje swoje prawa i obowiązki,
- osiąga dojrzałość szkolną na wymaganym poziomie, gwarantującą z powodzeniem rozpoczęcie nauki w szkole.
Rodzice w naszym przedszkolu:
- otrzymują rzetelną i obiektywną informację o postępach dziecka,
- współpracują z nauczycielami w atmosferze szacunku i zaufania,
- otrzymują pomoc specjalistów,
- wyrażają swoją opinię i oceniają pracę przedszkola;
- aktywnie uczestniczą w życiu przedszkola,
- są partnerami w tworzeniu klimatu, działalności dydaktycznej i zarządzaniu placówką.
Nauczyciele w naszym przedszkolu:
- są aktywni i twórczy, innowacyjni, zaangażowani w pracę przedszkola, dyspozycyjni oraz taktowni,
- wspierają rozwój psychofizyczny dzieci, ich umiejętności, predyspozycje i uzdolnienia, obserwują i kształtują jego rozwój,
- współpracują z rodzicami, środowiskiem lokalnym, pracują zespołowo,
- pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz poszukują partnerów i przyjaciół placówki,
- stosują nowoczesne metody pracy, tworzą i realizują własne programy i projekty dostosowane do potrzeb i możliwości wychowanków,
- doskonalą swoją wiedzę i umiejętności, podnoszą kwalifikacje zawodowe, wzbogacają warsztat pracy, dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, monitorują efektywność własnej pracy.
Model naszego absolwenta
Dziecko kończące edukację w przedszkolu i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia.
Wykazuje:
- motywację do uczenia się i do wysiłku intelektualnego,
- zainteresowanie treściami nauczania, chęć poznawania,
- umiejętność przyswajania nowych pojęć, logicznego myślenia, korzystania z posiadanych wiadomości, uważnego słuchania,
- umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas, wytrwałości,
- umiejętność radzenia sobie z trudnościami – nie zniechęca się, podejmuje próby ich pokonania,
- tolerancje wobec innych, odmiennych postaw, przekonań,
- samodzielność,
- odporność na stres.
Posiada:
- zdolność do obdarzania innych uwagą i porozumiewania się w zrozumiały sposób,
- wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia,
- podstawową wiedzę o świecie.
Umie:
- cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcję, gdy samodzielnie wykona zadanie
- posługiwać się zdobyczami techniki.
Rozumie, zna, przestrzega:
- prawa dziecka i respektuje prawa innych,
- zasady bezpieczeństwa, zasady higieny, dbałość o zdrowie i sprawność fizyczną,
- zasady kultury współżycia, postępowania,
- kulturę i dziedzictwo własnego regionu, symbole narodowe,
- potrzebę szanowania przyrody i środowiska.
Nie obawia się:
- chwalić się swoimi pomysłami, osiągnięciami artystycznymi, sportowymi i innymi sukcesami,
- występować publicznie – reprezentować grupę przedszkolną, całe przedszkole,
- wykazać inicjatywę w działaniu,
- wyrażania swoich uczuć.
Niniejsza koncepcja pracy ukierunkowana jest na zapewnienie wszechstronnego rozwoju dziecka, a zwłaszcza rozwoju twórczej aktywności. Przedszkole jest placówką otwartą i przyjazną dla dzieci i ich rodziców. Pragniemy wychować człowieka twórczego, optymistę nastawionego na osiąganie sukcesów na miarę swoich możliwości. Chcemy promować w środowisku lokalnym osiągnięcia przedszkola i naszych wychowanków, a także wychowanie przedszkolne i jego znaczenie. Dążymy do doskonalenia zawodowego, podnoszenia kwalifikacji i umiejętności każdego nauczyciela.
Wskaźniki efektywności koncepcji - kryteria sukcesu
- Poszerzenie oferty edukacyjnej przedszkola o elementy nowatorskie i innowacyjne.
- Wzrost bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego dzieci.
- Wzrost efektywności pracy nauczyciela, dobra współpraca w zespole.
- Zwiększenie integracji przedszkola z rodziną wychowanka.
- Zadowolenie rodziców z oferty edukacyjnej przedszkola, dobra opinia o działalności placówki.
- Zacieśnienie współpracy z instytucjami wspomagającymi przedszkole w pracy na rzecz dziecka.
- Upowszechnienie wiedzy o działalności przedszkola w środowisku.
- Prowadzenie skutecznej polityki kadrowej.
- Wzrost motywacji i zadowolenia personelu z dobrze spełnionego obowiązku.
- Stałe wzbogacanie bazy przedszkola o nowoczesne pomoce dydaktyczne i multimedia.