Kalendarium

Środa, 2020-12-02

Imieniny: Balbiny, Ksawerego

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 252938
  • Do końca roku: 29 dni
  • Do wakacji: 205 dni

Ogólne zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Ogólne zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
w Miejskim Przedszkolu nr 1 w Oławie

 

            Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu organizowana jest dla dzieci ze stwierdzoną niepełnosprawnością, specyficznymi trudnościami rozwojowymi lub innymi potrzebami związanymi min. z zaniedbaniem środowiskowym, sytuacją kryzysową, chorobą przewlekłą czy zmianą środowiska edukacyjnego oraz dzieci przejawiających uzdolnienia. Udzielanie pomocy organizowane jest we współpracy z rodzicami dzieci, poradniami, instytucjami działającymi na rzecz rodziny, placówkami doskonalenia nauczycieli. Zasady i zakres udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej określa Procedura udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Przedszkolu nr 1.

Jaki jest cel pomocy psychologiczno - pedagogicznej

  • zaspokojenie indywidualnych potrzeb edukacyjnych i rozwojowych dziecka ze szczególnym uwzględnieniem ich możliwości psychofizycznych
  • zainteresowanie rodziców dziecka jego trudnościami lub przejawianymi uzdolnieniami
  • udzielanie fachowej pomocy dziecku
  • udzielanie rodzicom wskazówek do pracy w domu, zaangażowanie w pracę
    z dzieckiem
  • zapobieganie pogłębianiu się trudności
  • rozwój uzdolnień
  • zapobieganie niekorzystnym zmianom w funkcjonowaniu społeczno-emocjonalnym przedszkolaka takich jak:  niechęć do udziału w zajęciach, niechęć do przychodzenia do przedszkola, wybuchy złości lub wycofywanie się i inne. 

 

 

Na jakiej podstawie nauczyciel stwierdza trudności lub uzdolnienia

 

            Do zadań nauczycieli należy rozpoznawanie i ocena możliwości psychofizycznych dzieci, ich zainteresowań i uzdolnień oraz potrzeb rozwojowych i edukacyjnych. Przepisy prawne dotyczące udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej podkreślają znaczenie obserwacji przeprowadzanej przez nauczycieli i specjalistów na terenie przedszkola, którzy dokonują diagnozy. 
Do oceny rozwoju dziecka nauczyciele wykorzystują różne metody:

  • obserwacje pedagogiczne
  • analizę wytworów dziecka
  • próby diagnostyczne
  • eksperymenty pedagogiczne.

Nauczyciele mogą także tworzyć własne narzędzia i skale obserwacyjne. Na badania psychologiczne (prowadzone tylko przez psychologa) rodzice muszą wyrazić zgodę.

 

Etapy udzielania pomocy dziecku:

Dziecko przejawiające trudności:

  • analiza arkusza obserwacji (opartego na prawidłowościach rozwojowych dziecka), wytworów dziecka oraz innych prób diagnostycznych
  • poinformowanie rodzica o wynikach obserwacji i ewentualnych trudnościach
  • przeprowadzenie wywiadu z rodzicem, współpraca w celu ustalenia możliwych przyczyn trudności
  • zaplanowanie pomocy w przedszkolu
  • zaproponowanie wskazówek do pracy z dzieckiem w domu
  • ponowne przeprowadzenie badań diagnostycznych - ocena efektywności podjętych działań w celu wyeliminowania trudności
  • w przypadku braku poprawy poinformowanie rodzica o konieczności przeprowadzenia szczegółowych badań pedagogicznych lub psychologicznych w poradni psychologiczno-pedagogicznej,
  • prowadzenie dalszej pomocy w przedszkolu

 

Dziecko posiadające opinię z poradni:

  • zaplanowanie możliwych w przedszkolu działań realizujących zalecenia zawarte w opinii
  • pisemne poinformowanie rodziców o sposobie realizacji zaleceń zawartych w opinii
  • zaangażowanie rodziców w pracę z dzieckiem (udzielenie wskazówek)
  • monitorowanie postępów dziecka (arkusz obserwacji)
  • prowadzenie dokumentacji pedagogicznej 
  • ocena efektywności podjętych działań.  

Dziecko posiadające orzeczenie z poradni:

  • opracowanie Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego (IPET) uwzględniającego zalecenia zawarte
    w orzeczeniu przez Zespół specjalistów i nauczycieli pracujących z dzieckiem
  • dokonanie wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania dziecka
  • ocena efektywności udzielanej w przedszkolu pomocy psychologiczno -  pedagogicznej.

Dziecko przejawiające uzdolnienia:

  • analiza arkusza obserwacji (poziom umiejętności zdecydowanie wyższy od poziomu grupy), analiza wytworów dziecka
  • poinformowanie rodzica o wynikach obserwacji i zauważonych uzdolnieniach
  • zaproponowanie wskazówek do pracy z dzieckiem w domu, zapisania na dodatkowe zajęcia, wykorzystanie oferty edukacyjnej np. poradni, instytucji kulturalnych
  • wspieranie zainteresowań i uzdolnień w przedszkolu.

 

Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej w naszym przedszkolu:

 

Dla dziecka przejawiającego trudności w określonej sferze rozwojowej:

  • nauczyciel niezwłocznie zapewnia pomoc w ramach swoich kompetencji w bieżącej pracy z dzieckiem
  • prowadzenie zajęć na różnych poziomach, dostosowanie sposobu i tempa pracy,
  • stosowanie różnych metod pracy
  • stymulowanie rozwoju podczas realizacji programów przedszkolnych, wspieranie podczas zajęć
  • indywidualna praca z dzieckiem w miarę możliwości czasowych (godzinny poranne lub popołudniowe, poza czasem realizacji podstawy programowej)
  • przygotowywanie dodatkowych kart pracy, gier, zabaw w godzinach porannych i popołudniowych,
  • planowanie działań korygujących dla grupy dzieci słabiej wypadających w określonym obszarze rozwojowym - stymulacja tych obszarów, w zakresie których dziecko słabiej sobie radzi
  • współpraca z rodzicami, zaangażowanie rodziców w pracę z dzieckiem
  • działania wspierające rodziców (porady, konsultacje, warsztaty organizowane na terenie przedszkola).

Dla dziecka posiadającego opinię z poradni:

  • realizacja zaleceń zawartych w opinii - nauczyciel niezwłocznie zapewnia pomoc w ramach swoich kompetencji w bieżącej pracy z dzieckiem
  • prowadzenie zajęć na różnych poziomach, dostosowanie sposobu i tempa pracy,
  • stosowanie różnych metod pracy
  • stymulowanie rozwoju podczas realizacji programów przedszkolnych, wspieranie podczas zajęć
  • indywidualna praca z dzieckiem w miarę możliwości czasowych (godzinny poranne lub popołudniowe, poza czasem realizacji podstawy programowej)
  • przygotowywanie dodatkowych kart pracy, gier, zabaw w godzinach porannych i popołudniowych,
  • planowanie działań korygujących dla grupy dzieci słabiej wypadających w określonym obszarze rozwojowym - stymulacja tych obszarów, w zakresie których dziecko słabiej sobie radzi
  • współpraca z rodzicami, zaangażowanie rodziców w pracę z dzieckiem
  • zgłoszenie dziecka do psychologa z poradni opiekującego się przedszkolem
  • działania wspierające rodziców (porady, konsultacje, warsztaty organizowane na terenie przedszkola).

Dla dziecka posiadającego orzeczenie z poradni:

  • realizacja zaleceń zawartych w orzeczeniu
  • prowadzenie zajęć specjalistycznych wymaga dodatkowych, udokumentowanych kwalifikacji
  • o terminie i czasie trwania zajęć specjalistycznych rodzice informowani są na piśmie
  • efekty terapii uzależnione są od: stopnia zaburzeń i dysfunkcji dziecka, jego motywacji i zaangażowania oraz współpracy
    z rodzicami
  • o zakończeniu terapii decyduje specjalista w porozumieniu z dyrektorem przedszkola
  • działania wspierające rodziców (porady, konsultacje, warsztaty organizowane na terenie przedszkola, ). 

Dla dziecka uzdolnionego:

  • rozwijanie zainteresowań i uzdolnień poprzez organizowanie ciekawych zajęć, tworzenie kącików zainteresowań, udział
    w konkursach i zawodach
  • dostarczanie wiedzy na temat zróżnicowanych form wyrażania siebie
  • stwarzanie okazji do niekonwencjonalnego zastosowania własnych umiejętności zdolności, sytuacji wymagających twórczego myślenia
  • udział  rodziców w zajęciach otwartych i warsztatach,
  • pomocy  dziecku w przygotowaniu i udziale w konkursach, przeglądach,
  • ustaleniu wspólnych kierunków działań,
  • włączanie  rodziców w zorganizowanie i urządzenie przestrzeni w przedszkolu sprzyjającej rozwijaniu uzdolnień dziecka.

 

 Opracowała mgr Beata Machaj