Szkoła Podstawowa nr 8 im. gen. Karola Rolow Miałowskiego

Plan pracy świetlicy szkolnej na rok 2016/2017

 PLAN PRACY ŚWIETLICY SZKOLNEJ W ROKU SZKOLNYM 2016/2017

 

WRZESIEŃ

 

01.09.2016-02.09.2016

INTEGRACJA GRUPY ŚWIETLICOWEJ

Zadania:

- Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego 2016/2017,

-Ustalenie norm i zasad obowiązujących w świetlicy,

- Zapoznanie dzieci z regulaminem i wdrażanie do jego przestrzegania,

- Gry i zabawy integrujące grupę,

 

05.09.2016 - 09.09.2016

WSPOMNIENIA WAKACYJNE

Zadania:

-Opowiadanie przeżyć wakacyjnych,

- Zapoznanie z mapa Polski i odszukiwanie wakacyjnych miejscowości,

-Środki lokomocji dawne i współczesne,

- Praca plastyczna ,,Moje cudowne wakacje”- malowanie farbami,

- Zagadki wakacyjne – Gdzie to jest?,

- Rozwiazywanie i układanie rebusów z hasłem – wakacje,

- Festiwal piosenki- śpiewanie poznanych w czasie wakacji piosenek,

- Prezentacja wakacyjnych skarbów,

-  Zabawy ruchowe na placu zabaw,

 

12.09.2016 – 16.09.2016

BEZPIECZNA SZKOŁA

Zadania:

- Pogadanka na temat bezpiecznego  zachowania  w szkole  i na podwórku,

-  Przypomnienie  zasad bezpieczeństwa  w szkole i w  drodze do szkoły,

- Gry edukacyjne związane z tematyką bezpieczeństwa,

- Wypowiedzi uczniów na temat różnych zagrożeń,

-  Praca plastyczna ,, W naszej szkole jest bezpiecznie” ,

-  Gry edukacyjne związane z tematyką  bezpieczeństwa,

-  Rozwiazywanie zagadek, rebusów, krzyżówek,

- Gry i zabawy ruchowe przy muzyce,

- Czytanie opowiadań  oraz wierszy o bezpieczeństwie - omówienie  ich treści z dziećmi,

 

19.09.2016 – 23.09.2016

BAWMY SIĘ RAZEM

Zadania:

- Opracowanie zasad dobrej i bezpiecznej zabawy,

- Stworzenie atmosfery zaufania i życzliwości,

- Nabywanie umiejętności współżycia w grupie,

- Nasze ulubione zabawy - kalambury, głuchy telefon,

- Poznajemy nowe zabawy czyli 1000 sposobów na nudę,

- Zabawy z chustą animacyjną,

- Zabawy integrujące grupę,

- Praca plastyczna ,, Moja ulubiona zabawa”,

- Ulubione zabawy na świeżym powietrzu,

 

26.09.2016 - 30.09.2016

NASZA POLSKA JESIEŃ

Zadania:

-  Jakie zmiany zachodzą w przyrodzie jesienią?-swobodne wypowiedzi dzieci,

-  Gry planszowe, rebusy, zagadki   jesienne,

- Utworzenie  kącików przyrody ,, Dary jesieni”,

- Jesień w literaturze  wiersze i proza – przykłady,

- Rozmowy indywidualne uczniów – Barwy jesieni,

- Oglądanie –„Atlasu grzybów”. Pogadanka z dziećmi- „Grzyby jadalne i trujące”,

- Praca plastyczna „Jesienne owoce”- wydzieranka,

- Kolorowanie obrazków o tematyce jesiennej,

-  Zabawa dydaktyczna „Co mam w ręku?”- rozpoznawanie warzyw i owoców dotykiem,

 

PAŹDZIERNIK

 

03.10.2016 – 07.10.2016

ŚWIATOWY DZIEŃ ZWIERZĄT

Zadania:

- Zwierzęta, które znamy -  rozwiązywanie zagadek,

- Rozwiązywanie krzyżówek obrazkowych – rozpoznawanie znanych zwierząt,

- Wydzieranka z kolorowego papieru wybranego zwierzątka,

- Wystawa prac. Zwierzęta egzotyczne - praca z atlasami w czytelni szkolnej,

- Nauka piosenki "Puszek Okruszek",

- Zwierzęta zagrożone wyginięciem w Polsce,

- Poznanie Parków Narodowych i Rezerwatów Przyrody – praca z mapą Polski,

- Poznanie wiersza "ZOO" J. Brzechwy,  

 

10.10.2016 – 14.10.2016

KTO PRACUJE W SZKOLE?- 14 X DZEŃ EDUKACJI NARODOWEJ

Zadania:

- Zapoznanie dzieci z pracą nauczycieli i innych pracowników szkoły,

- Podkreślanie roli nauczyciela w poznaniu świata,

- Omówienie wiersza J. Tuwima "Wszyscy dla wszystkich",

- Swobodne wypowiedzi o ulubionych pracownikach szkoły - praca w zespołach zadaniowych,  

- Mój wymarzony nauczyciel - konkurs w grupach (wypisywanie cech),

- Praca plastyczna – Portret nauczyciela,

- Przypomnienie i omówienie sposobu pisania życzeń i adresowania listów,

- Wykonanie "Dużych Laurek" dla wychowawców klas oraz wypisanie życzeń,

- Nauka wiersza " Róża dla Pani" L. Mariańskiej,

- Wyrabianie szacunku dla pracowników szkoły,

 

17.10.2016 – 21.10.2016

SPORT TO ZDROWIE

Zadania:

- Różne dyscypliny sportowe i ich wpływ na  zdrowie i  samopoczucie,

- Zabawy ruchowe na boisku szkolnym – wdrażanie do współzawodnictwa,

- Praca plastyczna przedstawiająca ulubionego sportowca, wykonana techniką collage,

- Propagowanie zdrowego stylu życia,

- Zabawy na świeżym powietrzu,

 

 

24.10.2016 – 28.10.2016

PRZECIWDZIAŁANIE AGRESJI

Zadania:

- Uczymy się żyć w przyjaźni.” Jaki powinien być prawdziwy przyjaciel?”,                               

- Układamy przepis na dobrego przyjaciela,

- Zabawa umysłowa "Pozytywne myślenie",

- Rozmowa o agresji i przeciwdziałaniu jej,

-  Zabawy ze śpiewem np.” Rolnik sam w dolinie”,, Stary niedźwiedź…”,

- Dostrzeganie i wyrażanie agresywnych odczuć poprzez zabawy i ćwiczenia interakcyjne   np. „ Kiedy jestem wściekły...” , „ Alfabet przezwisk” na podst. książki R.Portmann „ Gry i zabawy przeciwko agresji”,

- Opanowanie i przezwyciężanie złości i agresji poprzez ćwiczenia „ Kartki złości”,   ,,Słoneczko przyjemności " na podst. książki R.Portmann,

- Praca plastyczna „ Kolorowe latawce”,

- Dlaczego warto być miłym? – burza mózgów,

- Zapoznanie z piosenką „ Jak to miło być miłym”,

- Wykonanie plakatów życzliwości. Pisownia zwrotów grzecznościowych,

                                

 

LISTOPAD

 

31.10.2016 – 04. 11. 2016

 

CZCIMY PAMIĘĆ TYCH KTÓRZY ODESZLI

Zadania:

- Listopad miesiącem pamięci o zmarłych,

- Dzień Wszystkich Świętych i Dzień Zaduszny - wypisanie różnic,

- Praca plastyczna "Liściaste pieczęcie",

- Wyjaśnienie symboliki grobu; wdrażanie do czczenia pamięci zmarłych, odpowiedniego    zachowania się na cmentarzu i w miejscach pamięci,

- Obrzędy Halloween w Polsce i na świecie,

- Praca plastyczna: rysowanie wesołych dyń, duszków , czarownic i stworów,

- Wysłuchanie opowieści pt.: "Zaduszek",

 

 

07.11.2016 – 11.11.2016

NARODOWE ŚWIĘTO NIEPODLEGŁOŚCI

Zadania:

- Rozwiązywanie krzyżówki z hasłem "POLSKA",

- Rozmowa na temat: Kim jest Polak?,

- Co to znaczy "być patriotą"?,

- Poznanie legendy o powstaniu państwa polskiego,

- Znaczenie symboli narodowych: hymnu, godła, flagi,

- Wykonanie pracy plastycznej – flaga Polski lub godło-kuleczkami z bibuły lub kredkami świecowymi,

  - Ojczyzna naszym drugim domem" - burza mózgów,

  - Odszukiwanie na mapie poprzednich i aktualnych stolic Polski,

  - Czytanie i utrwalanie tekstu hymnu Polski, wspólne odśpiewanie,

  - Zapoznanie z treścią wiersza W. Bełzy „Kto ty jesteś”, poznawanie pieśni patriotycznych i żołnierskich,

 

 

14.11.2016 – 18.11.2016

 

JESTEM  DOBRYM KOLEGĄ,  KOLEŻANKĄ

Zadania:

- Kto to jest człowiek życzliwy? - burza mózgów,

- Wspólne układanie wiersza o życzliwości,

- Zabawy rozwijające zaufanie- Zaufaj mi, Ślepiec,

- Czy to jest pomoc koleżeńska?”- czytanie ze zrozumieniem opowiadania; dyskusja w grupach      o cechach prawdziwej/go kolegi/koleżanki,

- Rozpoznawanie cech prawdziwego przyjaciela; kształtowanie postawy empatii, sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych i konfliktowych,

-  Praca plastyczna z wykorzystaniem wizualizacji pt. ,,Życzliwość” - technika dowolna,

- Uczymy się przepraszać i przyznawać do błędów- na podstawie wiersza „List do kolegi” E. Szelburg- Zarembiny”,

 

21.11.2016 – 25.11.2016

MOJE ULUBIONE HOBBY

Zadania:

- Swobodne wypowiedzi dzieci na  temat swoich zainteresowań,

- Rozmowa kierowana: co to jest hobby?

- ,,Wirujące pomysły’’ – wyrażanie w formie pracy plastycznej sposobów na spędzanie wolnego czasu,

- Próba przedstawienia hobby za pomocą pantomimy,

- Rozwijanie twórczej wyobraźni ruchowej i werbalnej,

- Zabawa ruchowa przy piosence pt. ,, Każdy ma jakiegoś bzika”,

- Ćwiczenia i zabawy na spostrzegawczość,

- Wzmacnianie poczucia własnej wartości,

- Zabawy w kole ze śpiewem,

 

 

28.11.2016 – 02.12.2016

KATARZYNKI I ANDRZEJKI

Zadania:

- Zapoznanie dzieci z opowiadaniem "Andrzejkowe Katarzynki",

- Andrzejki i Katarzynki - podobieństwa i różnice,

- Przeglądanie prasy dla dzieci , czytanie ciekawostek związanych z Andrzejkami i Katarzynkami,

- Quiz ortograficzny- układanie krzyżówek,

- Omówienie i wspólne przygotowanie akcesoriów potrzebnych do wróżb,

-  Zabawy ruchowe „ Złap mój cień”, „Koguciki”, ,,Wrona bez ogona”,

-  Zabawa Andrzejkowa - "Wesołe wróżby",

 

 

                                                               GRUDZIEŃ

05.12.2016 – 09.12.2016

 BARBÓRKA I MIKOŁAJKI

Zadania:

- Barbórka - święto górnictwa, zapoznanie z legendą pt. ”Gustlikowy skarb”,

- Wykonywanie pracy plastycznej pt.,, W kopalni”- węglem lub kredkami świecowymi,

- Znaczenie skarbów spod ziemi - burza mózgów,

-  Rysowanie przez dzieci  upragnionych prezentów,

-  Zabawy ruchowe „ Pająk i muchy”, „Ssak, ryba, ptak”,

- Nauka piosenki M. Jeżowskiej „ Kochany panie Mikołaju”,

- Praca plastyczno - techniczna „ Mikołajkowy but” lub „ Mikołaj”,

 - Zabawa Mikołajkowa w świetlicy,

- Poznanie zwyczajów obchodzenia dnia św. Mikołaja w Polsce i innych krajach,

- Wyszukiwanie informacji o św. Mikołaju z czasopism dla dzieci,

-  Wesoła zabawa skoczna przy muzyce,

 

 

12.12.2016 – 16.12.2016

POMAGAMY  ZWIERZĘTOM  PRZETRWAĆ  ZIMĘ

Zadania:

- Poszerzenie wiadomości na temat przygotowania się zwierząt do zimy na podst. Książki          „ Świat wokół ciebie”,

- Kalambury - rozpoznawanie zwierząt,

- Ptaki zimujące w Polsce (sikorka, wróbel, gil, sroka, dzięcioł sójka) na podst. tekstu ze Świerszczyka” Ptasie zimowiska”,

- Jak należy opiekować się ptakami i zwierzętami w zimie? - burza mózgów,

- Praca plastyczna – „ Karmnik dla ptaków”,

- Słuchanie piosenki M. Jeżowskiej „ Zimowe obrazki”- nauka słów, wspólny śpiew,

- Kolorowanie przygotowanych obrazków – zwierzęta leśne,

- Praca w grupach – układamy zimowe krzyżówki,

- Zabawy ruchowe ze śpiewem „Chodzi lisek”, „Kot i mysz”,

 

 

19.12.2016 - 22.12.2016

ŚWĘTA  BOŻEGO NARODZENIA

Zadania:

- Tradycje, zwyczaje i obrzędy bożonarodzeniowe - dawniej i dziś,

- Wspólne śpiewanie kolęd - nauka wybranej kolędy przez dzieci,                                                 

-Wykonanie ozdób świątecznych,

- Swobodne wypowiedzi dzieci na temat przygotowań świątecznych w domach rodzinnych,

- Wykonanie kartki świątecznej wg. własnego pomysłu- praca plastyczna,

- Smakołyki bożonarodzeniowe – krzyżówka,

- Miłość i tolerancja - co oznaczają te słowa?,

- Układanie życzeń świątecznych i noworocznych,

- Wyjaśnianie pojęć ,,Wigilia, pasterka, opłatek,

- Czytanie fragmentów książki pt. ,, Święta w polskim domu”,

- Gry i zabawy ruchowe,

 

23.12.2016 – 01.01.2017

ZIMOWA PRZERWA ŚWIĄTECZNA

 

STYCZEŃ

02.01.2017 – 06.01.2017

WITAMY NOWY ROK - OTWIERAMY NOWY KALENDARZ

Zadania:

- Swobodne wypowiedzi dzieci na temat tradycji noworocznych,

-Wyszukiwanie w czasopismach dziecięcych przepowiedni na Nowy Rok,

- Zapoznanie  z wierszem J. Kirsta „ Dwunastu braci”,

- Grupowe wykonanie kalendarza na nowy -2017 rok,

- Praca plastyczna – wykonywanie masek na bal karnawałowy,

- Wyszukiwanie przysłów i porzekadeł o Nowym Roku;

- Pogadanka na temat tego, co zrobić, aby być lepszym w Nowym Roku,

- Rozwiązywanie plątaninek z hasłem „Nowy Rok”,

-  Zapoznanie z przysłowiami związanymi z poszczególnymi miesiącami,

- Taniec – gibaniec przy muzyce M. Jeżowskiej,

- Zabawy ortograficzne o tematyce zimowej,

- Przeglądanie czasopism dla dzieci, rozwiązywanie zagadek,

 

 

09.01. 2017 – 13.01.2017                                                                              

POZNAJEMY KRAJE WIECZNEGO LODU I ŚNIEGU

Zadania:

- Zabawy na współpracę: „Rób tak, nie rób tak”, „ Nietoperz”,

- Eskimosi – mieszkańcy Arktyki – odnalezienie Arktyki na globusie, wypisanie informacji kojarzących się z Eskimosami,

- Poszukiwanie informacji o zwierzętach polarnych w czasopismach dziecięcych,

- Słuchanie fragmentu książki „Zaczarowana zagroda”- wypowiedzi dzieci o pingwinach,

- Wykonanie pingwina z bloku technicznego,

- Quiz wiadomości o śnieżnych zakątkach naszego globu,

- Praca z mapą i globusem – „Gdzie ukryła się Arktyka, Antarktyda i Grenlandia?,

- Zabawy naśladowcze- „Lis z jamy”, „Polowanie”,

 

16.01.2017 – 20.01.2017

DZIEŃ BABCI I DZIADKA

Zadania:

- Niespodzianka dla babci i dziadka – praca plastyczna metodą wydzieranki i wyklejanki,

- Układanie zagadek dotyczących babci i dziadka,

-  „Za co kochamy nasze Babcie i Dziadków ?”- wypowiedzi dzieci i zapisanie najciekawszych wypowiedzi na sercu wykonanym z bloku,

- Nauka piosenki „Babcia czarodziejka”,

- Rozwiązywanie rebusów dotyczących Dnia Babci i Dziadka,

- Przeglądanie czasopism dla dzieci,

- Gry i zabawy ruchowe „Woda, wiatr, ogień”, „Piłka parzy”,

- Pisanie życzeń dla Babci i Dziadka na przygotowanych laurkach,

- Kształtowanie uczucia szacunku, przywiązania i wdzięczności dla dziadków,

- Kształtowanie poczucia więzi międzypokoleniowej,

- Czytanie wierszy poświęconych dziadkom,  

 

23.01.2017 – 27.01.2017

POZNAJEMY AUTORA NAJPIĘKNIEJSZYCH  BAŚNI  I BAJEK

- Baśnie J.Ch. Andersena - zapoznanie z sylwetka pisarza,

- Rozbudzenie zainteresowań czytelniczych,

- Kształtowanie postaw moralnych,

- Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania i opowiadania wybranych baśni,

- Fikcja a rzeczywistość- swobodne wypowiedzi dzieci,

- Zimowe baśnie,

- Kształtowanie twórczej ekspresji i rozbudzanie wyobraźni plastycznej,

- Ulubiony baśniowy bohater, poznanie i ocena baśniowych postaci,

 

 

                                                    LUTY

 

30.01.2017 – 03.02.2017

LEGENDY I PODANIA LUDOWE

Zadania:

- Zapoznanie dzieci z terminem „legenda”,

- Poznanie sposobów przekazywania baśni ludowych (legend) z pokolenia na pokolenie,

- Poznanie legendy „O skarbniku” - omówienie wartości pieniądz,

- Poznanie legendy „O Królu Popielu”,

- Wykonanie myszy przy pomocy spinacza do bielizny – praca indywidualna,

- Poznanie legendy „O lwach z gdańskiego ratusza”- omówienie najważniejszych wydarzeń   w legendzie,

- Zabawy ruchowe na sali „Ptaki do gniazd”, „Murarz”,

 - Poznanie legendy „O smoku wawelskim, królu Kraku i szewczyku Skubie” oraz                „O Bazyliszku”,

- Wypisanie najważniejszych informacji z poznanych legend i porównanie – praca                 w zespołach,

- Wykonanie smoka dowolną techniką,

 

 

06.02.2017 – 10.02.2017

BEZPIECZNA ZIMA

Zadania:

- Poznajemy rodzaje zimowych dyscyplin sportowych,

- Wykonanie albumu lub plakatu ze sportami zimowymi,

- Pogadanka na temat bezpieczeństwa w czasie ferii,

- Kolorowanie scenek obrazkowych na temat zachowań niepożądanych w czasie ferii,

- Słuchanie i śpiewanie znanych piosenek o zimie,

-  Nauka wybranej piosenki pt. „ Kolorowy śnieg”,

- „Bałwanki„- praca plastyczna wykonana z płatków kosmetycznych, 

- Jak spędzimy ferie? – dobre rady i przestrogi,

 

 

13.02.2017 – 26.02.2017

FERIE ZIMOWE

MARZEC

 

27.02.2017 – 03.03.2017

ŁAMIGŁÓWKI  MĄDREJ  SÓWKI

Zadania:

- Rozwiązywanie rebusów pod kierunkiem nauczyciela na temat „Jakie to drzewa ?”,

- Układanie zdań z poznanymi wyrazami. – Jakie zwierzęta ukryły się w słowach ? – wspólne łamanie głowy,

- Nauka piosenki „ Polka – fasolka”,

- Układanie krzyżówek o tematyce wiosennej – praca w grupach zadaniowych,

- Łamigłówki matematyczne – praca w parach.

- Przeglądanie czasopism dziecięcych,

- Gry i zabawy ruchowe,

- Utrwalenie piosenki „ Polka – fasolka”- śpiew grupowy,

- Indywidualne układanie rebusów,

- Zabawa w kalambury,

 

06.03.2017 – 10.03.2017

ŚWIĘTO WSZYSTKICH  KOBIET

Zadania:

- Poznanie wierszy tematycznych D. Gellnerowej „W święto kobiet”, J. Kerna  „Wiersz na dzień kobiet”,

- Rozmowa na temat „Dlaczego obchodzimy to święto?”,

- Zawody wykonywane przez kobiety – rozmowa kierowana,

- Projektowanie i wykonanie kwiatów z bibuły - barwna kompozycja z okazji święta kobiet,

- Sylwetki sławnych kobiet – dopasowanie nazwisk do imion,

- Kto jest dżentelmenem a kto damą – zasady dobrego zachowania względem kobiety,

- Przeglądanie czasopism dziecięcych – rozwiązywanie zagadek i rebusów,

- Słuchanie piosenek M. Jeżowskiej – pląsy przy muzyce,

- Nauka słów i melodii piosenki „ Marzenia się spełniają”,

 

13.03.2017 – 17.03.2017

POZNAJEMY KOSMOS

Zadania:

- Oglądanie zdjęć i ilustracji przedstawiających kosmos,

- Zapoznanie dzieci z układem planetarnym, postaciami pierwszych kosmonautów,

- Czytanie informacji o lotach w kosmos, pobycie na księżycu,

- Wyjaśnianie pojęć: gwiazdy, planety, czarna dziura i innych,

- Praca plastyczna pt. ,,Rakietą w kosmos”,

- Zabawy integracyjne,

- Gry drużynowe na boisku szkolnym,

- Wzbogacanie słownictwa dzieci,

- Zabawy ruchowe ,,Sałatka owocowa”, ,,Krzesełka”,                    

 

20.03.2017 – 24.03.2017

ŻEGNAJ ZIMO WITAJ WIOSNO

Zadania:

- Zapoznanie z wierszem J. Brzechwy „Wiosenne porządki”- układanie odpowiedzi na pytania do tekstu,

- Pierwsze wiosenne kwiatki (przebiśniegi, krokusy, śnieżynki, zawilce) – praca plastyczna,

- Wykonanie wiosennej dekoracji w sali,

- Układanie opowiadania z rozsypanki zdaniowej pod tytułem „Znaki wiosny”,

-  Nauka piosenki „ Idzie wiosna”,

- Nowalijki – pierwsze wiosenne warzywa- jakie są ich wartości odżywcze?,

- Wspólne układanie krzyżówki o nowalijkach,

- Rozmowa o zwyczaju topienia Marzanny – znaczenie tego obrzędu,

- Gry i zabawy integracyjne,

 

27.03.2017 – 31.03.2017

PROMOCJA ZDROWIA

Zadania:

- Rozmowa na temat „Dlaczego należy dbać o zdrowie ?”,

- Słuchanie piosenki „Witaminki” i „Śnieżnobiały uśmiech”,

- Rozwiązywanie zagadek o tematyce zdrowotnej,

- Praca pielęgniarki szkolnej – czy jest ważna ? - burza mózgów,

- Recepta na ciszę - wypisanie przyczyn hałasu w świetlicy, tworzenie recepty na ciszę podczas pobytu w świetlicy.

- Nauka piosenki „ Śnieżnobiały uśmiech”,

- Wykonanie plakatu grupowego na temat zdrowego odżywiania,

- Zapisanie wskazówek dla dzieci dotyczących higieny odpoczynku po lekcjach,

 

                                                         KWIECIEŃ

 

03.04.2017 – 07.04.2017

KRAJE UNII EUROPEJSKIEJ

Zadania:

- Poznanie kontynentów – praca z atlasem i globusem,

- Przyklejanie kontynentów na przygotowaną mapę świata,

- Europa – odszukanie kontynentu na globusie,

- Poznanie krajów europejskich sąsiadujących z Polską,

- Wykonanie pracy plastycznej – „Polska i jej sąsiedzi”,

- Unia Europejska – co to takiego?- kraje wchodzące w skład UE ,

- Praca w grupach – skojarzenia dotyczące: Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Włoch i Niemiec,

 - Poznanie zabawy „Ambasador”,

- Flaga Unii Europejskiej – omówienie jej wyglądu i symboliki,

- Wykonania flagi Unii Europejskiej – techniką dowolną,

- Czytanie ciekawostek z czasopism dziecięcych,

- Quiz wiadomości o krajach europejskich,

- Zabawy i gry skoczne „Koguciki”, „Wyścigi koziołków”.

 

10.04.2017 – 12.04.2017

TRADYCJE WIELKANOCNE

Zadania:

- Zapoznanie z tradycjami i obrzędami wielkanocnymi (święcenie palemek, malowanie pisanek, świąteczne śniadanie) na podstawie tekstu „Wielkanoc na wsi”,

- Nauka piosenki pt. „Pisanki”,

- Poznanie nazw jaj wielkanocnych (kraszanki, pisanki, skrobanki, malowanki, naklejanki),

- Praca plastyczna – wirujące pisanki,

- Szukanie i czytanie ciekawostek na temat Świąt Wielkanocnych w czasopismach i książkach dziecięcych,

- Kolorowanie obrazków świątecznych, dekoracja sali.

- Quizy i zagadki wiosenno-wielkanocne,

 

13.04.2017 – 18.04.2017

WIOSENNA PRZERWA ŚWIĄTECZNA

19.04.2017 – 21.04.2017

WIOSNA ACH TO TY!

Zadania:

- Wyjście do pobliskiego parku - szukanie oznak wiosny,

- Wykonanie wiosennych drzewek – wycinanka z kolorowych gazet,

- Rozwiązywanie zagadek i rebusów o tematyce wiosennej - praca w grupach,

- Wspólne układanie listy prac wykonywanych wiosną na działkach i ogródkach – burza mózgów,

- Kolorowanie obrazków wiosennych,

- Malujemy Panią Wiosnę przy muzyce „Wiosna, ach to ty!” M. Grechuty- technika kolażu,

- Rozwiązywanie łamigłówek matematycznych,

 

24.04.2017 – 28.04.2017

 MAJOWE ŚWIĘTA

Zadania:

- Rozmowa na temat minionych świąt narodowych 1 i 3 maja,

- Dlaczego je obchodzimy? Wyrabianie pozytywnego stosunku do kraju, w którym mieszkamy,

- Wiersz „Czyje to święto? 1 Maja ?”,

- Nasze symbole narodowe – godło i flaga,

- Wykonanie płaskorzeźby godła - wyklejanie plasteliną,

 - Gołąb – symbol pokoju. Odrysowanie od szablonu, wycięcie i łączenie elementów ptaka,

 - Słuchanie piosenek patriotycznych,

 

MAJ

 

04.05.2017 – 05.05.2017

KSIĄŻKA NASZYM  PRZYJACIELEM

Zadania:

- Książka dawniej i dziś – burza mózgów,

- Wprowadzenie elementów wiedzy o książce,

- Moja ulubiona książka - jak powstaje książka – jej struktura i budowa,

- Wyjaśnienie pojęć: druk, autor, pisarz, ilustrator, okładka, ilustracja,

- Zabawy ruchowe na sali „Wiewiórki do dziupli” i „Piłka parzy”,

 - Dlaczego warto czytać książki? Różnice pomiędzy czytaniem książek a oglądaniem filmu - rozsypanka wyrazowa,

- Wykonanie zakładki do książki,

- W świecie baśni braci Jakuba i Wilhelma Grimm-  zapoznanie z wybraną przez dzieci baśnią,

- Prezentacja przez dzieci swoich ulubionych książek,

- Rozmowa na temat szanowania książek. Wizyta w bibliotece szkolnej,

 

08.05.2017 – 12.05.2017

 DBAMY O NASZE ŚRODOWISKO

Zadania:

- Rozmowa na temat konieczności ochrony środowiska,

- Przyczyny zatruwania wód, powietrza i gleby (ścieki przemysłowe i ścieki z gospodarstw domowych, dym z kominów, wysypiska śmieci),

- Rośliny i zwierzęta chronione w Polsce – praca z albumami zwierząt,

- Próba odpowiedzi na pytanie „Dlaczego niektórym roślinom i zwierzętom w Polsce grozi wyginięcie?”,

- Rysunek wybranej rośliny lub zwierzątka chronionego,

- Próba wspólnej definicji pojęcia EKOLOGIA,

- Zapoznanie i śpiewanie piosenki M. Jeżowskiej „Moja planeta”,

-  Śpiewanie piosenki „Moja planeta” .Wykonanie plakatów do piosenki – malowanie farbami plakatowymi,

- Gry i zabawy na boisku szkolnym,

 

 15.05.2017 – 19.05.2017

DNI TEATRU I TAŃCA

Zadania:

- Kto jest kim w teatrze? (reżyser, dramaturg, scenarzysta, garderobiany, sufler, realizator dźwięku, operator światła),

- Rodzaje teatrów – lalkowy, aktorski, muzyczny, pantomimy, cieni, muzyczny - utrwalenie rodzajów poprzez odgrywanie scenek,

- Jak się ubrać do teatru? – rozmowa swobodna z dziećmi,

- Teatralny savoir – vivre, czyli jak się zachować w teatrze,

- Ćwiczenia w zapamiętywaniu „Czego brakuje?” – zapisywanie przedmiotów w ich pierwotnej kolejności,

- Poznanie na ilustracjach rodzaju lalek teatralnych (pacynka, marionetka, kukiełka , lalka cieniowa, jawajka),

- Wykonanie kukiełki teatralnej różnymi technikami,

- Z wizytą w teatrze – odgrywanie scenek rodzajowych metodą dramy,

- Wspólne przygotowanie inscenizacji wiersza J. Brzechwy „Na straganie”,

- Gry i zabawy ruchowe na świeżym powietrzu,

 

22.05.2017 – 26.05.2017

DZIEŃ MATKI

Zadania:

- Zapoznanie z wierszami „Obrazek dla mamy” i „Dla Ciebie mamo”,

- Wypowiedzi na temat „Dlaczego kocham swoją mamę ?”,

- Moja mama – malowanie plakatówkami portretu swojej mamy,

- Zaprojektowanie i wykonanie upominku dla mamy z okazji jej święta,

- Poznanie piosenki M. Jeżowskiej „A ja wolę moją mamę..”,

- DZIEŃ MATKI – wykonanie laurki z okazji święta mam, pisanie życzeń,

- Przeglądanie czasopism dla dzieci, rozwiązywanie zagadek i rebusów,

- Zabawy ruchowe na boisku szkolnym,

 

                                                                 CZERWIEC

 

29.05.2017 – 02.06.2017

MIĘDZYNARODOWY  DZIEŃ  DZIECKA

Zadania:

- Dzieci, ich prawa i obowiązki – burza mózgów,

- Nauka wiersza pt.: „Prawa ucznia” Marcina Brykczyńskiego,

-  Zabawy dzieci w innych krajach – wypowiedzi uczniów na podstawie ilustracji. ”Moi koledzy z różnych stron świata”,

- DZIEŃ DZIECKA - gry i zabawy ruchowe, konkurencje sportowe,

- Pisanie listów do dzieci z innych krajów,

- Rozwiązywanie rebusów, zabawy logiczne,

- Nauka piosenki M. Jeżowskiej „Kolorowe dzieci”,

- Słuchanie piosenki M. Jeżowskiej „Wszystkie dzieci nasze są”,

- „Mam czarodziejską moc” – drama (użycie werbalnych i pozawerbalnych środków przekazu),

- Praca plastyczna – czarodziejskie obrazki,

 

05.06.2017 – 09.06.2017

PODRÓŻE KSZTAŁCĄ

Zadania:

- Ciekawe miejsca w Polsce i zagranicą - poznanie ciekawych regionów Polski,

- Atrakcje górskich wycieczek. Pojezierze – cud natury,

- Podróż moich marzeń, poznanie najważniejszych zabytków i miejsc, które warto zobaczyć, - Jak pisać listy i kartki z wakacji,

- Wakacje na wsi, wakacje w mieście - propagowanie aktywnego spędzania wakacji,

- Poznanie walorów turystycznych kraju oraz naszego regionu,

- Gry i zabawy na boisku szkolnym,

- Wykonywanie pracy plastycznej pt. ,,Moje ulubione miejsce”- technika dowolna,

 

12.06.2017 – 16.06.2017

MOJA RODZINA – DZIEŃ OJCA

Zadania:

- Wypowiedzi dzieci na temat swoich rodzin i jej członków,

- Tworzenie drzewa genealogicznego swojej rodziny,

- „Mój tata jest...” – burza mózgów - zapisanie wypowiedzi dzieci na wielkim plakacie przedstawiającym tatę,

- Zawody wykonywane przez rodziców, ich znaczenie w życiu każdego z nas,

- Który zawód podoba Ci się najbardziej? – wypowiedzi dzieci,

- Wykonanie portretu taty z wykorzystaniem różnych materiałów,

- Jakie hobby ma mój tata – rozmowa z dziećmi,

- Gry i zabawy z piłką na boisku szkolnym np. „Piłka goni piłkę”, „Kolanko”,

-  Zapoznanie z wierszem „Kocham go” T. Kubiaka,

- Wykonanie upominku dla taty. Redagowanie życzeń i zapisanie ich na karnecikach dołączonych do prezentów,

19.06.2017 – 23.06.2017

BEZPIECZNE WAKACJE

Zadania:

- Spotkanie z pielęgniarką szkolną – wskazówki na wakacje,

- Sposoby zachowania się w sytuacjach zagrożenia,

- „Giełda wakacyjnych pomysłów” – drama,

- Bezpieczne i rozsądne korzystanie z kąpieli słonecznych i wodnych – rozmowa,

- Zapoznanie z wierszem „Wakacje”,

- ,,Moje wakacyjne plany’’ – praca plastyczna,

- Słuchanie piosenki „Wędrówka”,

- Omówienie zachowań niepożądanych. Zasady bezpieczeństwa w podróży np. w pociągach, autokarach, na dworcach - rozmowa,

- Miłe i bezpieczne wakacje- dobre rady i przestrogi,

- UROCZYSTE ZAKOŃCZENIE ROKU SZKOLNEGO 2015/2016!