Szkoła Podstawowa nr 8 im. gen. Karola Rolow Miałowskiego

Czytamy z sercem

Aktywne lekcje z czytaniem, odwagą i sercem to nasz sposób na tegoroczne obchody Ogólnopolskiego Dnia Głośnego Czytania oraz Światowego Dnia Serca.

„A gdy książka zapadnie ci w serce, zapamiętaj z niej jedno, może ulubione zdanie. W ten sposób nie zapomnisz języka opowieści, która cię wzruszyła do łez.” /John Irving W jednej osobie/

Chcąc nie tylko propagować wśród uczniów czytelnictwo - ze wszystkimi płynącymi z tego korzyściami - ale także zabiegając o poszerzenie wiedzy na temat serca, przyłączyliśmy się do Ogólnopolskiej Akcji Czytelniczej „Czytamy z sercem”. 29 września zbiegły się bowiem dwa święta - Światowy Dzień Serca oraz Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania - które stały się wyjątkową okazją do uważnej obserwacji otoczenia i odpowiedzi na potrzeby osób chorych.

W środowy poranek nauczyciele czytali fragmenty wybranych lub wskazanych książek o tematyce sercowej, a uczniowie odgrywali scenki według scenariuszy przesłanych przez organizatorów akcji. W bibliotece mogliśmy obejrzeć wystawę książek z sercem w tytule, a na łączniku gazetkę okolicznościową prezentującą okładki książek i cytaty o sercu pochodzące z bardziej lub mniej znanych utworów literackich.

Pomysłów na CZYTANIE Z SERCEM nie brakowało. Uczniowie klasy 7d zapisali swoje skojarzenia ze słowem serce i wysłuchali piosenki „Jednego serca” w wykonaniu Czesława Niemena, a następnie sami głośno recytowali wiersz Adama Asnyka. Nauczycielka biologii - Brygida Baranowska - przeczytała wiersz Wisławy Szymborskiej „Do serca na niedzielę”, a zajęcia zakończyła fragmentem książki Gavina Francisa „Podróże po ludzkim ciele”, prezentując rozdział „Serce: o szmerach, przypływach i odpływach”. Uczniowie klasy 6c, wraz z polonistką Agnieszką Kornicką-Szyler, odwiedzili Jonatana i Karolka - braci o dzielnych sercach z powieści Astrid Lindgren „Bracia Lwie Serce”. Wspominali sytuacje, w których sami zachowali się dzielnie i nieustraszenie, a na koniec wykonali swoje serdeczne wizytówki. Klasa 4d, wraz z informatykiem Bartoszem Rakowieckim, odnalazła motyw serca w baśni H.Ch.Andersena „Królowa Śniegu”, a klasa 5d przeniosła się w świat powieści Cornelii Funke „Atramentowe serce” z nauczycielką plastyki - Elżbietą Korzeń. Nauczycielka matematyki - Mariola Błaszków - poświęciła część lekcji w klasach ósmych na „czytanie z sercem”: w klasie 8a czytała fragmenty książki „Dobre obyczaje”, a w klasie 8e dwóch uczniów odegrało scenkę dotyczącą budowy i funkcjonowania serca. Klasa 8f wraz z germanistką Wiolettą Frischmann czytała i śpiewała o sercu po niemiecku, a 8c na lekcji religii (z Renatą Maławską) prezentowała wybrane fragmenty powieści Edmondo de Amicisa „Serce”. Na chemii siódmoklasiści z 7a poznali bajkę edukacyjną Piotra Walczaka pt. „Drwal o dobrym sercu”, która powstała na podstawie legendy estońskiej (czytała Małgorzata Wyskiel).
https://view.genial.ly/615359898808250dce9ead80/dossier-sales-29-wrzesnia-2021

Dzieci uczęszczające na zajęcia koła muzycznego uczyły się piosenki pt. „Serce w plecaku” i odgrywały scenki. Klasy 3a i 3c także zaprezentowały scenki dotyczącą profilaktyki chorób serca „Serce Misia”. Dzieci podawały przykłady przysłów o sercu i wyjaśniały związki frazeologiczne, w których pojawia się słowo SERCE. Klasa 3d wysłuchała fragmentów książki Marii Parr „Gofrowe serce”, uczniowie klas 1b, 2a, 2c poznali siedmiu wspaniałych z opowiadania Roksany Jędrzejewskiej-Wróbel (bajkę terapeutyczną czytała bibliotekarka Iwona Mróz), 1a, 1c i 2d wybrały się z małą reporterką Nelą do serca dżungli, a 1 d odwiedziła niezwykły dom, w którym mieszkają małe kłębki kurzu o wielkim sercu (Justyna Bednarek „Historie spod podłogi. Serce”). Dzieciaki dowiedziały się, że „dom to coś znaczniej więcej niż tylko ściany, podłoga i sufit, to bliscy i to, co nas z nimi łączy: codzienność, wspomnienia i marzenia.”

Dzięki włączeniu się w Ogólnopolską Akcję Czytelniczą „Czytamy z sercem” poszerzyliśmy wiedzę na temat serca - jego budowy, funkcjonowania, chorób i symboliki, a także rozwijaliśmy wrażliwość na cierpienie i potrzeby osób chorych. Mamy świadomość, że zdrowy styl życia (w tym odpowiednia dieta i aktywność fizyczna) przeciwdziała chorobom układu sercowo-naczyniowego. Okazało się, że temat SERCA jest bliski nam wszystkim - zarówno miłośnikom książek jak i osobom zdolnym do empatii.