Szkoła Podstawowa nr 8 im. gen. Karola Rolow Miałowskiego

Ósemka z certyfikatem „Szkoły Demokracji”

Od września 2021 r. do końca kwietnia 2022 r. pięć osób z Samorządu Uczniowskiego, wraz z opiekunką Justyną Kłeczek, realizowało projekt pt. ,,Szkoła Demokracji” organizowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej.

,,Demokratyczny kwintet z Oławy” stanowili: Pola Brzezicka z klasy 7b, Maciej Ignatowicz z klasy 7e, Blanka Bartosz z klasy 8a, Zuzanna Bartoszek z klasy 8b i Gabriela Jańczyk z klasy 8b. Dzięki realizacji zadań ze wszystkich pięciu obszarów, takich jak: wybory i kwestie formalne, komunikacja i media, działania uczniów i uczennic, podejmowanie decyzji oraz uczenie się i nauczanie zdobyliśmy tytuł ,,Szkoły Demokracji” i otrzymaliśmy certyfikat z wyróżnieniem.
Nasze prace zaczęliśmy od diagnozy potrzeb szkoły, dzięki czemu dowiedzieliśmy się, w jakich obszarach możemy działać, a które funkcjonują świetnie i nie należy ich zmieniać. We wrześniu zaczęliśmy pracę nad zmianą regulaminu Samorządu Uczniowskiego. 16 września nowy regulamin został przyjęty przez aktualny SU oraz przedstawicieli poszczególnych oddziałów klasowych.  Według ustawy prawa oświatowego art. 85 wybory do SU powinny odbywać się w sposób tajny, powszechny i równy. Oznacza to, że w głosowaniu na przedstawicieli SU biorą udział wszyscy uczniowie szkoły od klasy I do VIII. Według tej samej ustawy, to Samorząd Uczniowski ma prawo do wyboru nauczyciela, który będzie pełnił rolę opiekuna. W tym roku przedstawiciele zarządu SU w obecności pani dyrektor Barbary Jarockiej zdecydowali, że chcą, aby opiekunem pozostała pani Justyna Kłeczek. Później skupiliśmy się na obszarze uczenie i nauczanie. Zwróciliśmy się do uczniów klas IV-VIII z pytaniem, co ich motywuje do nauki, a co demotywuje. Wyniki badań nie były szczególnie zaskakujące: najbardziej motywujące są oceny, troska o przyszłość, zadowolenie rodziców, nagroda za dobre stopnie oraz motywacja ze strony nauczyciela. Najbardziej demotywujące z kolei są: przeciążony program nauczania, podejście nauczycieli, duża ilość zadań domowych, sprawdzianów oraz zbyt duża liczba zajęć w tygodniu. W obszarze działania uczniów i uczennic mieliśmy innym sposobem niż ankieta zdiagnozować potrzeby i zainteresowania uczniów naszej szkoły. Postanowiliśmy wprowadzić ,,Drzewo dobra i zmiany”. Przez cały miesiąc uczniowie i nauczyciele mogli dobrowolnie i anonimowo wrzucić do kosza pod drzewem swoje ,,jabłko”, które było głosem prośby o zmianę. Zebraliśmy ponad 500 listów, które przeanalizowaliśmy. Niektóre życzenia można było spełnić od razu, na realizację innych musimy troszeczkę poczekać. Wśród najczęstszych próśb znalazły się: wprowadzenie szkolnego sklepiku lub chociaż automatu z napojami czy przekąskami, zmiana menu w szkolnej stołówce, strefa chillout na korytarzu, pozwolenie na przychodzenie do szkoły w makijażu oraz możliwość swobodnego ubioru i farbowania włosów, więcej wycieczek, stworzenie koła gier komputerowych, kółka dobrych manier dla chłopaków oraz kółka medycznego z zakresu pierwszej pomocy, możliwość używania telefonu przez uczniów na przerwach, różowe skrzyneczki z podpaskami w toaletach dziewczęcych, remont szatni przy sali gimnastycznej, odwoływanie pierwszej lub ostatniej lekcji z powodu nieobecności nauczyciela, szkolny radiowęzeł oraz organizacja ,,Dnia bez plecaka”. Jedna uczennica z klasy czwartej podpisała się imieniem i nazwiskiem, prosząc o długopis motywujący do nauki matematyki od pani Kochutek. Prośba ta została przekazana nauczycielce i następnego dnia uczennica otrzymała taki długopis, ku swojemu wielkiemu szczęściu i radości. Przeprowadziliśmy też wywiady we wszystkich klasach I-III oraz oddziałach przedszkolnych. Dzieci odpowiadały na czytane przez nas pytania. Największymi marzeniami dzieci z edukacji wczesnoszkolnej są: możliwość wychodzenia na przerwach na korytarz, plac zabaw na zielonych terenach szkoły, sklepik lub automat oraz kółka: gier planszowych, robotyka, taneczne, muzyczne i kółko eksperymentów naukowych. W obszarze komunikacja i media wprowadziliśmy częstsze spotkania z panią dyrektor. 21 marca, w pierwszy dzień wiosny, członkowie ,,Szkoły Demokracji” poprosili panią dyrektor Jarocką o możliwość zorganizowania w naszej szkole ,,Dnia bez plecaka”. Ustaliliśmy wspólnie, że idealnym momentem będzie 1 kwietnia, czyli prima aprilis. Naszym zadaniem było napisanie regulaminu zabawy, spełniającego warunki bezpieczeństwa. Projekt ten spotkał się z ogromnym entuzjazmem ze strony uczniów i nauczycieli. Uczniowie wykonali swój ,,challenge” i zostali nagrodzeni słodkościami. Ci najbardziej kreatywni otrzymali pamiątkowe dyplomy. Zadaniem z obszaru ,,Działania uczniów i uczennic” był pomysł stworzenia ogródka szkolnego dla naszych najmłodszych uczniów.  Pani dyrektor zgodziła się zakupić drewniane skrzynie, które my przemalowaliśmy na różne kolory. Następnie umieściliśmy je na terenie przedszkolnego placu zabaw. Do skrzynek wsypano ziemię, a następnie dzieci z naszego przedszkola wraz z nauczycielkami posadziły w nich warzywa i kwiaty. Skrzynki wyglądają pięknie, a dzieci mają wiele radości, dbając o swoje szkolne ogródki. Oprócz realizacji wymienionych zadań uczestniczyliśmy w wielu obowiązkowych szkoleniach online, ceremonii otwarcia i zakończenia. Był to projekt czasochłonny i wymagający od nas samodyscypliny (terminowe umieszczanie relacji z wydarzenia - składającej się z opisu, zdjęć i filmów), ale było warto. Efekty przeszły nasze najśmielsze oczekiwania, a wyróżnienie utwierdziło nas w przekonaniu, że wykonaliśmy sporo dobrej roboty.