Szkoła Podstawowa nr 8 im. gen. Karola Rolow Miałowskiego

Być jak Ignacy "Nauka pełna energii"

  #wyzwanieignacego@bycjakignacy

W roku szkolnym 2023/2024 w Szkole Podstawowej nr 8 im. gen. Karola Rolow Miałowskiego w Oławie, na Kółku Chemicznym odbywają się STEM - owe zajęcia oparte na eksperymentach. Realizujemy projekt edukacyjny organizowany przez Fundację PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza.

 

 Jest to VIII edycja programu złożonego z 12 etapów. Uczniowie w tym roku nauczą się pracować metodą naukową i dowiedzą się, jak stawiać trafne pytania badawcze, formułować hipotezy, a następnie je weryfikować! Uczestnicy zdobędą wiedzę o wielu różnych rodzajach energii, a także poznają ciekawych, współczesnych naukowców i specjalistów z dziedziny energetyki.

Etap I

Na pierwszym spotkaniu zajęliśmy się maszynami parowymi. Stworzyliśmy uproszczony model silnika parowego z... puszki. Próbowaliśmy ostudzić płyn aby taki silnik zatrzymać. Jakie metody zastosowaliśmy? Zobaczcie na filmie.

Etap II

Kolejne spotkanie dotyczyło substancji gazowych, głównie gazu ziemnego. Dowiedzieliśmy się jakie jest jego zastosowanie, wiemy jak powstaje, a także jak się go wydobywa. Przyjrzeliśmy się mu bliżej i na modelu przekroju geologicznego obserwowaliśmy jak zachowuje się pod ziemią.

Etap III

Podczas kolejnych zajęć dowiedzieliśmy się skąd płynie prąd i jak zbudować obwód elektryczny, na podstawie doświadczenia poznaliśmy przykłady przewodników i izolatorów.

Etap IV

W połowie listopada poznaliśmy biografię Ignacego Łukasiewicza oraz historię wynalezienia przez niego lampy naftowej. Badaliśmy również właściwości ropy naftowej.

Etap V

W grudniu zajęliśmy się  źródłami energii. Na podstawie tekstów źródłowych porównaliśmy zalety i wady odnawialnych i nieodnawialnych źródeł.

Etap VI

Drugim tematem w grudniu była energia wiatru. Poznaliśmy warunki niezbędne do działania elektrowni wiatrowej oraz sposób zamiany energii kinetycznej wiatru na energię elektryczną.

Etap VII

W styczniu poznaliśmy typy elektrowni wodnych. Wykorzystując wiatrak z komputera, udało nam się użyć go jako turbiny i wygenerować prąd przy pomocy strumienia wody z kranu. Podłączony miernik uniwersalny wskazał prąd o napięciu 0,4-0,9 V. Zauważyliśmy, że im dłuższy strumień wody tym większe napięcie. 

Etap VIII

Po feriach zimowych poznaliśmy różne sposoby wykorzystania energii słonecznej oraz zasadę działania paneli fotowoltaicznych.

Etap IX

W lutym poznaliśmy sposoby pozyskania energii z zasobów geotermalnych. Doświadczenie z wiatraczkiem modelowało działanie energii z wnętrza Ziemi.

Etap X

Drugie zajęcia w lutym dotyczyły energii z biomasy. Dowiedzieliśmy się, że biogazy można otrzymać podczas fermentacji beztlenowej materiałów pochodzenia roślinnego.

Etap XI

W marcu zajęliśmy się energią atomową. Poznaliśmy zasadę działania elektrowni jądrowej.

Etap XII

Pracę nad projektem zakończyliśmy w marcu omawiając energię przyszłości. Budowaliśmy pojazd napędzany powietrzem.